Heritage Language Education読書会終わる


2/23の Heritage Language Educationの読書会が終わりました。約20名の参加を得て、19章のうちの16章について報告、討論をいたしました。会場での報告をして下さった方、メールでご参加下さった(発表レジメを送付)方、また、読書会への討論参加をして下さった方、ありがとうございました。この読書会の成果については例年どおり、紀要第6号にまとめる予定です。
****************
 継承語教育研究と実践の最先端を伝える本を取りあげ、読書会を開催したいと
思います。主として北米の状況をもとにしてはいますが、取りあげる価値がある
かと思います。すべての章を読むというより、会員にとって特に関心をひく章を
選んで読み進める形を考えています。
 以下の目次のうちからどれか1章を読み、レジュメを作成し、まとめを発表し
て下さる会員を募ります。(本自体はペーパーバックで5,000円ほどです。)
担当のお申し込みは1月15日までに事務局(本メールへの返信ではなく
leri@obirin.ac.jp)までメールでお知らせ下さい。調整後、担当章、レジュメ
の形式などをお知らせします。また、発表担当者以外の参加申し込みのお知らせ
は後日差し上げます。
読書会日時:2009年2月23日(月)13:00-16:30 
場所:桜美林大学 PFCキャンパス 5階 503号室
  アクセスはHP  http://www.obirin.ac.jp/001/031.htmlをご覧ください。
  淵野辺駅北口に隣接しています。関西方面からお出かけの方は新横浜で
  下車、横浜線1本です。
なお、当日参加は出来ないが、章担当が可能な海外会員もいらっしゃることと思
います。その場合、指定期日までに発表要旨を送っていただき、読書会では参加
者が代読し、あとのまとめはメール会議の形を取りたいと思います。
皆さま、ふるってお申し込みください。
D.M.Brinton, O. Kagan & S. Bauckus (eds.) (2008)
Heritage Language Education: A New Field Emerging.
NY:ROUTLEDGE
(An Introduction
1. Who Are Our Heritage Language Learners? Identity and Biliteracy in
Heritage Language Education in the United States (Hornberger & Wang))
Part I Heritage Speakers: Demographics, Policy and Identity
2. Learning Other Languages: The Case for Promoting Bilingualism (Tucker)
3. Policy activity for Heritage Languages: Connections with
Representation
and Citizenship (Lo Bianco)
4. Heritage Language Education in Canada (Duff)
5. Chinese “Dialect” Speakers as Heritage Language Learners: A Case Study
(Wiley)
6. Heritage Languages and Ideologies of Language: Unexamined Challenges
(Valdes, Gonzalez, Garcia, & Marquez)
7. The Relevance of Bilingual Proficiency in U.S. Corporate Settings
(McGroarty & Urzua)
Part II Heritage Speaker Profiles and Needs Analysis
8. Heritage Language Narratives (Polinsky)
9. Prior Language-Learning Experience and Variation in the Linguistic
Profiles of Advanced English-Speaking Learners of Japanese (Kanno,
Hasegawa, Ikeda, Ito & Long)
10. Academic Writing Proficiency of Russian Heritage Speakers: A
Comparative
Study (Friedman & Kagan)
11. Stigmatized Spanish Inside the Classroom and Out: A Model of Language
Teaching to Heritage Speakers (Parodi)
12. A Profile of Japanese Heritage Learners and Individualized Curriculum
(Douglas)
Part III Program Development and Evaluation
13. From Mirror to Compass: The Chinese Heritage Language Education Sector
in the United States (McGinnis)
14. Spanish for Native Speakers Education: The State of the Field (Peyton)
15. School-Based Programs for Heritage Language Learners: Two-Way Immersion
(Christian)
16. The Korean/English Dual Language program in the Los Angeles Unified
School District (Sohn & Merrill)
17. Enhancing Academic Language Proficiency in a Spanish Immersion
Classroom
(Cohen & Gomez)
18. “Oh, I Get It Now!” From Production to Comprehension in Second Language
Learning (Swain & Lapkin)
19. Locating and Utilizing Heritage Language Resources in the Community:
An Asset-Based Approach to Program Design and Evaluation (Lynch)